Domov Turistika Baníkov zo Žiarskej doliny

Baníkov zo Žiarskej doliny

Ústie Žiarskej doliny - Žiarska chata - Jalovecké sedlo – Baníkov - Hrubá kopa - Smutné sedlo - Žiarska chata - Ústie Žiarskej doliny
Typ: Vysokohorská túra

Koniec trasy:

Baníkov

Podrobný popis trasy

Trasa začína v ústí Žiarskej doliny (880 m) na modrej značke (2707), ktorá sa na krátkom úseku vedie spolu s červenou a so žltou značkou. Po nenáročnom výstupe k Žiarskej chate (1 300 m) pokračujeme popri dome Horskej služby k smerovníku, na ktorom prejdeme na zeleno značkovaný chodník (5610). Ten nás privedie do Jaloveckého sedla. Popri Pietnom mieste obetí horských nešťastí v Západných Tatrách pretraverzujeme južný svah až k potoku. Po jeho pravej strane vystúpime hore, pod Šarafiovým vodopádom prejdeme cez potok doľava a dlhým stúpaním sa dostaneme do ďalšieho žľabu. Serpentínovým chodníkom vystúpime pomedzi kosodrevinu do širokého Jaloveckého sedla (1 858 m).

Zo sedla pokračujeme vpravo trávnatým (neskôr skalnatým) hrebeňom na Príslop (2 142 m). Cez strmý skalnatý hrebeň zostúpime do menšieho sedla. Časť „zubatého“ hrebeňa obídeme zľava, potom južným skalným vrcholovým rebrom vystúpime na Baníkov (2 178 m), najvyšší vrchol na hlavnom hrebeni Západných Tatier. Pokračujeme východným smerom po červených značkách (0862). Čakajú nás mimoriadne exponované časti istené reťazami (za mokra a poľadovice sú veľmi nebezpečné). Cez skalný zárez s istením zostúpime okolo tzv. skalnej ihly do voľnejšieho terénu. Za širokým lúčnym sedlom vystúpime na druhý najvyšší vrchol túry – Hrubú kopu (2 166 m).

Po krátkom odpočinku zostúpime do sedla. Nasleduje prechod exponovanými Tromi kopami (2 136 m), ktorý zaisťujú umelé pomôcky. Technicky náročný prechod je vhodné absolvovať len za dobrého počasia. Z poslednej kopy zostúpime sutinovým chodníkom do Smutného sedla (1 963 m). Zo sedla pokračujeme doprava modro značkovaným chodníkom (2707), ktorý je vrezaný vo veľmi strmom svahu, na odnož Prostredného grúňa. Po zvlnenom hrebeni pokračujeme do malého plytkého sedla, z ktorého sa možno krátkou serpentínou vľavo dostať do doliny. Dláždeným chodníkom vedúcim cez malú terasu prídeme na rázcestie do Žiarskeho sedla a potom sa po našej trase asi o 45 min. ocitneme pri Žiarskej chate. Pohodlným zostupom dolu Žiarskou dolinou výlet ukončíme na zastávke SAD tesne pod ústím Žiarskej doliny.

Časový rozvrh: Ústie Žiarskej doliny –Žiarska chata 1 ¼ h –Jalovecké sedlo 1 ½ h – Baníkov 1 h – Hrubá kopa 1 h –Smutné sedlo 1 h – Žiarska chata 1 h – ústie Žiarskej doliny 1 h Spolu: 7 ¾ h Od 1. novembra do 15. júna je chodník uzavretý

Dostupnosť a parkovacie možnosti

Miesto štartu: 49.144532; 19.699909

V Žiarskej dolina sa nachádza platené parkovisko.

Vlakom alebo autobusom do Liptovského Mikuláša a potom autobusom z Liptovského Mikuláša do obce Žiar, prípadne na začiatok Žiarskej doliny.

Možnosti ubytovania a stravovania

V obci Žiar sa nachádza viacero ubytovacích zariadení, ktoré ponúkajú ubytovanie. Možnosti stravovania sú zabezpečené, či už v lete alebo v zime, v hotelových reštauráciach alebo bufetoch s občerstvením.